Marline

Marline Fritzius werd in 1936 geboren in Eindhoven. Ze hield ervan te tekenen en al op de kleuterschool vielen haar tekeningen op. Het lag dan ook voor de hand dat Marline na haar schooltijd een kunstopleiding zou volgen. Vooral op de Vrije Academie in Den Haag had Marline het naar haar zin.

Ook als filmactrice had Marline succes, onder meer speelde ze de hoofdrol in de speelfilm Het Compromis van de Nederlandse regisseur Philo Bregstein, met wie ze getrouwd was, en met wie ze samen het scenario schreef. De film ontving in 1968 de Gouden Duif voor de beste eerste speelfilm op het Filmfestival van Venetie en Marline kreeg de kans op een filmcarriere in Rome. Toch besloot ze zich volledig aan het schilderen te wijden. Resultaat werd in 1970 haar expositie van panelen in de indertijd bekende Galerie Balans in Amsterdam, waarbij nagenoeg al haar werk bij de opening al werd verkocht.

In 1976 maakte Marline samen met Philo Bregstein een documentaire over de amateurschilder en boer Ernst Schaublin. Deze werd met waardering ontvangen op de Nederlandse en Zwitserse televisie. Schaublin verwierf dankzij deze film bekendheid, en kreeg een overzichtstentoonstelling in het Kunstmuseum in het Zwitserse Chur.

Marline

Op veertigjarige leeftijd kreeg Marline ten gevolge van een operatie afasie. Donkere jaren volgden, maar uiteindelijk kreeg haar leven weer meer betekenis, vooral door opnieuw te gaan schilderen. In 1989 gaf de Stichting Afasie Nederland een jubileumkalender uit met twaalf prachtige aquarellen van Marline. Later maakte ze onder andere een bijzondere serie mossen wanneer ze in de zomer in de door haar geliefde Zwitserse Alpen verbleef. Er volgde succesvolle tentoonstellingen. In 1993 in Galerie Torensluis en de Hortus in Amsterdam, en later in Kasteel Groeneveld, en in Zwitserland.

Marline ontdekte hoe stimulerend en in zekere zin genezend het was om in beeld te denken en te werken toen haar taalvermogen was aangetast. Ze besloot andere mensen met afasie ook een kans te geven de positieve uitwerking van het schilderen te ervaren. Ze richtte de Stichting Marline Fritzius op en stelde haar atelier aan de Brouwersgracht in Amsterdam beschikbaar.

De officiele opening van het atelier maakte Marline helaas niet meer mee. Op 23 december 2006 stierf Marline op 70-jarige leeftijd. Haar naam zal blijven voortleven door de Stichting.
Dankjewel Marline!