Binnenkort expositie de A-Factor

Onze stichting is betrokken bij de A-Factor. Dat is een expositie van fotoportretten en videoportretten van jonge mensen met afasie.

Afasie is een taalstoornis die het gevolg is van niet-aangeboren hersenletsel.

Mensen met afasie hebben vaak te maken met een stigma en vooroordelen, omdat ze zich moeilijk kunnen uitdrukken. Dat maakt ze vaak eenzaam en beperkt hun vrijheid om zichzelf te zijn.

De titel A-Factor staat voor Afasie-Factor. De expositie draait om de vraag hoe een taalprobleem bepaalt wie jij bent van buiten en van binnen?

De A-Factor toont hoe een groep jonge mensen met afasie zichzelf ziet. Van ieder model is een drieluik gemaakt, dat bestaat uit een portretfoto, een landschapsfoto en een video. De modellen poseren in een door hun gekozen plek terwijl ze doen wat ze het liefste doen. Zo laten ze zien hoe zij gezien willen worden.

Frictie

De gekozen plek en wat de modellen doen, komt niet altijd overeen. Dat is ook de bedoeling, want de vervreemding weerspiegelt de frictie die personen met afasie normaal gesproken met hun omgeving ervaren.

Een van de modellen is Evelien van 24. In de video vertelt ze hoe lastig het is om te communiceren als je afasie hebt. Bijvoorbeeld bij het afrekenen in de supermarkt.

De landschapsfoto laat dus zien hoe Evelien gezien wil worden. Dat staat voor de buitenwereld. De video is een spiegel, waarin Evelien vertelt wie ze is. Haar binnenwereld.

De fotograaf aan het werk met model Evelien.

Samenwerking

De expositie zal van begin juni tot en met augustus te zien zijn in de OBA Amsterdam. Bezoekers kunnen meedoen door hun portret te laten maken door een fotograaf met afasie. Ze kunnen in een photobooth een achtergrond kiezen die bij ze past. Deze achtergronden worden gemaakt door kunstenaars met afasie die bij Stichting Marline Fritzius schilderen.

Door mee te doen in de expositie kunnen mensen met en zonder afasie elkaar ontmoeten en samenwerken.

De portretfoto’s van bezoekers maken via een digitale fotomuur direct deel uit van de expositie. Zo worden de in de expositie afgebeelde mensen inwisselbaar, ongeacht of ze afasie hebben of niet.

De A-Factor is een project van Stichting De Verhalen te Amsterdam en een initiatief van fotograaf Edwin Kooren die zelf afasie heeft. Verder zijn filmmaker en visueel antropoloog Roswitha Eshuis en Dr. Christine Versluis bij het project betrokken. Versluis is taalkundige en logopedist.

Behalve een expositie is de A-Factor ook een online platform. De website is nog niet helemaal af, maar je kunt alvast het een en ander bekijken. De site is zo toegankelijk mogelijk gemaakt voor mensen met afasie. De zinnen zijn kort in rustige lettertypen en voorleessoftware.

Bekijk nu alvast de website.

En volg De A-Factor ook op Instagram.