Marline Fritzius

Marline Fritzius werd in 1936 geboren in Eindhoven. Ze hield van tekenen en al op de kleuterschool vielen haar tekeningen op. Het lag dan ook voor de hand dat Marline na haar schooltijd een kunstopleiding ging volgen. Vooral op de Vrije Academie in Den Haag had Marline het naar haar zin.

Ook als filmactrice had Marline succes. Ze speelde onder meer de hoofdrol in  Het Compromis van de Nederlandse regisseur Philo Bregstein, met wie ze getrouwd was. Samen schreven ze het scenario voor deze speelfilm.

Succes

Het Compromis ontving in 1968 de Gouden Duif voor de beste eerste speelfilm op het Filmfestival van Venetië en Marline kreeg de kans op een filmcarrière in Rome. Toch besloot ze zich volledig aan het schilderen te wijden. In 1970 kreeg Marline een tentoonstelling in de destijds bekende Galerie Balans te Amsterdam. Bij de opening werden nagenoeg alle panelen al verkocht.

Marline voor haar panelen, expositie Galerie Balans, 1970.

In 1976 maakte Marline samen met Philo Bregstein een documentaire over de amateurschilder en boer Ernst Schäublin. Deze werd met waardering ontvangen op de Nederlandse en Zwitserse televisie. Schäublin verwierf dankzij deze film bekendheid en kreeg een overzichtstentoonstelling in het Kunstmuseum in het Zwitserse Chur.

Afasie

Op veertigjarige leeftijd kreeg Marline ten gevolge van een operatie afasie. Donkere jaren volgden, maar uiteindelijk kreeg haar leven weer meer betekenis, vooral door opnieuw te gaan schilderen.

In 1989 gaf de Stichting Afasie Nederland een jubileumkalender uit met twaalf prachtige aquarellen van Marline. Later maakte ze onder andere een bijzondere serie mossen wanneer ze in de zomer in de door haar geliefde Zwitserse Alpen verbleef.

Er volgden succesvolle tentoonstellingen. In 1993 in Galerie Torensluis en de Hortus in Amsterdam. Later ook in Kasteel Groeneveld en in Zwitserland.

Oprichting van de stichting

Toen haar taalvermogen was aangetast, ontdekte Marline hoe stimulerend en in zekere zin genezend het was om in beeld te denken en te werken. Ze besloot andere mensen met afasie ook een kans te geven de positieve uitwerking van het schilderen te ervaren. Ze richtte de Stichting Marline Fritzius op en stelde haar atelier aan de Brouwersgracht in Amsterdam beschikbaar.

De officiële opening van het atelier maakte Marline helaas niet meer mee. Op 23 december 2006 stierf Marline op 70-jarige leeftijd. Haar naam zal blijven voortleven door de Stichting.

Dankjewel, Marline!

Boek over Marline Fritzius

Meer weten over het werk en leven van Marline Fritzius?
Het boek ‘Uit je woorden’ is een eerbetoon aan Marline Fritzius, over haar werk en leven.

Enkele werken van Marline