Begeleid jij mensen met afasie?

Verspreid over Nederland zijn er afasie-ateliers ontstaan. Begeleid jij mensen met afasie? En wil je iemand aanmelden?

Kijk op de kaart of er een atelier in de buurt is en neem gerust contact op met het betreffende atelier.

Ateliers voor mensen met afasie

Kunstenaar Marline Fritzius werd op 40-jarige leeftijd afatisch. Na een moeilijke tijd pakte Marline het schilderen weer op. Ze ontdekte hoe plezierig het was om zich te kunnen uiten in beeld en om de spreektaal daarbij even te vergeten. Om lotgenoten ook die kans te bieden, richtte zij in 2006 de Stichting Marline Fritzius op.

Voor wie?

Voor iedereen met afasie die zich kunstzinnig wil uiten
Iederéén met afasie is van harte welkom. De vorm of mate van afasie maakt niet uit. Kunstenaars en amateurs vinden hun weg naar onze ateliers. Maar ook mensen die nog nooit een penseel of klei in handen hebben gehad, blijken het leuk te vinden. Zelfs als ze met hun niet-dominante hand leren werken.

Bekijk deze sfeerimpressie

Wat bieden de ateliers?

Onder begeleiding van een kunstenaar werkt men in een vaste groep van maximaal 7 deelnemers. Er zijn veel mogelijkheden: van tekenen met houtskool, pastels of (kleur)potloden tot schilderen met water-, acryl- of olieverf.

In sommige ateliers kan men boetseren met klei, werken met hout of mergel of mozaïeken maken met zelfgebakken tegeltjes.

Bekijk hier de diversiteit aan werken van de deelnemers (kies een stad/atelier).

Het plezier staat voorop

Uit ervaring blijkt dat contact met lotgenoten in een ongedwongen sfeer prettig is. Deelname heeft een sociaal karakter. Mensen kunnen langdurig deelnemen. Zo ontstaat er door de tijd vaak een hechte band in een groep. Een vaste vrijwilliger ondersteunt waar nodig en draagt bij aan een vertrouwde sfeer.

Ontwikkeling

We blijven weg van enige vorm van therapie. Het idee is juist om even de beperkingen te vergeten. Er zijn dus geen therapeutische doelen. Wel geven deelnemers aan dat hun taalvermogen en motoriek verbeteren.

Deelnemers maken een kunstzinnige ontwikkeling door. Ze  verrassen zichzelf en hun omgeving met hun bijzondere kunstwerken. Men ontdekt een nieuw talent in zichzelf en ontwikkelt een eigen handtekening.

Tijdens exposities van het werk blijkt de waardering groot wat natuurlijk plezier en zelfvertrouwen geeft.

Afasie-ateliers nemen drempels weg

Na revalidatie kan de stap naar een afasie-atelier groot zijn. We kunnen drempels wegnemen. Bijvoorbeeld door een kennismakingsgesprek bij uw cliënt thuis of op een andere gewenste locatie. Ook kan men een middag meedoen in gezelschap van een bekende. Overigens is deelname kosteloos. Er is geen indicatie of aanvraag nodig.

Soms vragen afasie-ateliers een kleine bijdrage voor de gebruikte materialen. Mocht dit onoverkomelijk zijn, dan is ook daar een oplossing voor.

Wat de drempel ook is, neem gerust contact op met de coördinator van een van onze afasie-ateliers.