Fransisca

Fransisca (Finsterwolde, 1959) schildert wekelijks in het atelier van Stichting Marline Fritzius in Amsterdam, samen met een vast clubje vrienden.

Jarenlang was ze officemanager bij de ABN AMRO. Ook werkte ze in een drukkerij als offsetprinter. ‘Op den duur werd dat te zwaar voor mijn handen,’ zegt Fransisca. ‘Eigenlijk heb ik heel veel verschillende dingen gedaan, maar de leukste tijd was toen ik begeleider was van mensen met een verstandelijke beperking in verzorgingstehuizen. Dat heb ik zeventien jaar gedaan.’

Door een hersenbloeding op 12 oktober 2017 raakte Fransisca in coma. Na een week deed ze haar ogen open. Na twee maanden mocht ze de IC verlaten. Fransisca moest negen maanden revalideren. Praten en lopen moest ze opnieuw leren. ‘Ik was daar vijf dagen per week druk mee bezig en heb toen ook veel gezwommen,’ vertelt ze. Door de hersenbloeding raakte Fransisca rechts verlamd. In het atelier leerde ze met links schilderen.

‘We zijn ontzettend dankbaar’, zegt haar zoon Fabian als we de tekst nog een door de telefoon bespreken. ‘Nu zit ze naast me van een beschuitje met aardbeien te genieten’.

‘Door mijn hersenbloeding kan ik niet meer alles, maar ik ga er gewoon voor! Ik ben vrij en kan met mijn scootmobiel overal heen. Er zitten een aantal mensen in de groep waarmee ik schilder, die ik heb leren kennen tijdens mijn revalidatie bij Reade. We zien elkaar vaak. Elke donderdagmiddag maken we een praatje. In coronatijd doen we dat via videobellen.’

Voor de A-Factor schilderde Fransisca een bloemenweide en de zon.