Gemeenteraadslid op bezoek

Lotte Terwel, stadsdeelbestuurder Amsterdam centrum, was maandag 9 januari in ons atelier aan de Brouwersgracht. In december sprak onze vrijwilliger Wanda met Lotte tijdens een etentje op de Nationale Vrijwilligersdag. Dit gesprekje leidde tot het bezoek aan ons atelier.

Lotte en Wanda tijdens de Nationale Vrijwilligersdag.

Het was een vruchtbare middag waarin Terwel deelnemers met afasie heeft gesproken en heeft kunnen zien wat we als stichting allemaal doen. Wij waren erg blij met Lottes bezoek. Over de middag schreef ze onderstaand bericht op Facebook:

Hier op de Brouwersgracht woonde vroeger kunstenares Marline Fritzius. Op haar veertigste kreeg zij afasie. Toen haar taalvermogen was aangetast ontdekte zij hoe stimulerend het was om in beeld te denken en te werken. Ze richtte de stichting Marline Fritzius op en stelde haar atelier beschikbaar aan andere mensen met afasie.

Nu komen hier – dankzij de nalatenschap van Marline – zo’n 60 mensen per week schilderen. Altijd met een professionele kunstenaar en een vrijwilliger. Ik sprak vanmiddag een aantal van hen. Elk jaar zijn er tentoonstellingen en uitjes naar musea of muziekvoorstellingen. De stichting faciliteert inmiddels door het hele land afasie-ateliers.

Hou je van mensen en van kunst? En heb je tijd? De stichting is altijd op zoek naar vrijwilligers!