Gezellig bezoek aan het Teylers museum

Het was een gezellige boel toen Janko en Anke laatst met hun groepje kunstenaars met afasie het Teylers museum in Haarlem bezochten. De groep bekeek fossielen, oude munten en schilderijen. Een mooie plek om inspiratie op te doen voor eigen kunstwerken.

‘We wilden er met z’n allen eens gezellig op uit gaan,’ zegt Anke, vrijwilliger op de vrijdagochtend bij de groep van begeleidend kunstenaar Janko. Samen met Betty, Pieter en Edward bezochten ze het Teylers museum en pakten daarna nog een terrasje op de Grote Markt in Haarlem.

Edward en Pieter in het Teylers museum.
Janko bekijkt oude munten.

Een van de hoogtepunten voor Anke was het kastje van Boudewijn Büch. ‘Daarin zit een speciaal botje waarvan hij dacht dat het van de dodo was, maar het bleek van een schildpad te zijn. Haha,’ zegt Anke.

Janko bij het kastje van Büch. 'Dat is geen dodo, maar een schildpad!'

‘De Trommelslaagster van Isaac Israëls, die vond ik zo mooi,’ zegt Betty.

Betty bekijkt de Trommelslaagster.

Een dagje inspiratie opdoen hoort erbij als je met kunst maken bezig bent. Deelnemers van het eigen atelier van de stichting in Amsterdam hebben geluk. Jarenlang gingen zij eens per jaar met de z’n allen naar een museum ter inspiratie. Het Kröller-Müller, het Stedelijk, het Rijks, het Cobra Museum: we hebben er veel goede herinneringen aan. Omdat de groep te groot werd, mogen de aparte groepen nu eens per jaar een begroting indienen als ze een museum willen bezoeken. Als die wordt goedgekeurd trekken ze erop uit.

Na het cultuursnuiven was het terrastijd.