Janko Berman wint Duitse kunstprijs

Beeldend kunstenaar Janko Berman die bij ons mensen met afasie begeleidt, heeft de prestigieuze kunstprijs van de Bernd und Gisela Rosenheim stichting gewonnen met het werk Trojan Horse.

De stichting werd in 1993 opgericht door de in Offenbach geboren kunstenaar en beeldhouwer Bernd G. Rosenheim. Hij wil hiermee hedendaagse, beeldende kunst promoten.

Sinds de oprichting organiseert de Rosenheim Foundation elke twee jaar kunstwedstrijden, die ieder een eigen thema hebben. Het thema voor 2020 was het vormgeven van mythologie.

Trojan Horse van Janko.

1100 inzendingen

Janko ontvangt 5000 euro. Zijn werk en dat van de andere 32 finalisten is getoond in een tentoonstelling die liep tot 19 september in Lohr am Main.

490 kunstenaars uit negen Europese landen namen deel aan de kunstwedstrijd. In totaal waren er bijna 1100 inzendingen. Janko stuurde digitaal drie werken naar de jury die uiteindelijk het bronzen beeld Trojan Horse koos voor de wedstrijd.

Opmerkelijk is dat alle kunstwerken anoniem moeten worden ingezonden. Dat wil zeggen: de fotobestanden mogen geen naam van de kunstenaar bevatten, zodat de jury onbevangen de werken kan beoordelen. In de mail staat voor de administratie wel de naam van de kunstenaar.

Kracht en energie

‘Een collega-kunstenaar die ik ken van Tai chi wees me op het bestaan van de prijs. Nadat mijn werk was geselecteerd voor de competitie, werd ik opgebeld door Bernd Rosenheim zelf om me te vertellen dat ik gewonnen had. Een aardige man die inmiddels 90 jaar oud is. Dat ik gewonnen heb, had ik niet verwacht,’ vertelt Janko in ons atelier in Amsterdam.

‘Ze wilden weten hoe ik het kunstwerk gemaakt had, maar dat ga ik ze niet vertellen. Dat mag een geheim blijven,’ zegt Janko met een glimlach. Wel wil hij over het werk kwijt dat hij heel bewust het paard heeft neergezet in contouren, dus met weinig details. ‘Net zoals dieren zijn afgebeeld in de eerste grotschilderingen. Het paard in mijn kunstwerk staat eigenlijk voor het idee van een paard, dat kracht en energie uitstraalt.’

De prijs werd voor de elfde keer uitgereikt.