Bas schilderde een prachtig portret van Marline

Vandaag 18 april is de geboortedag van Marline Fritzius (1936- 2006). Aan Marline danken we de stichting die haar naam draagt.

Marline was kunstenaar en leed aan afasie door niet-aangeboren hersenletsel. Toen haar taalvermogen was aangetast, gaf het schilderen haar leven weer betekenis. Ze wist als geen ander hoe stimulerend en genezend het was om in beeld te denken en te werken. Daarom heeft Marline de stichting opgericht, zodat andere mensen met afasie hetzelfde konden ervaren.

Bastiaen Vries, een van onze begeleidende kunstenaars, heeft een prachtig portret van Marline geschilderd, gebaseerd op een foto waarin ze op een rustig moment in gedachten verzonken koffiedrinkt.

Bas vertelt: ‘Het schilderen van Marlines portret vond ik bijzonder omdat haar nalatenschap zo veel mensen met afasie gelegenheid gaf en geeft zich creatief te uiten in een inspirerende en gezellige omgeving. Ik was aangetrokken door de blik van Marline op de foto, dromerig maar tegelijkertijd kijkend in de toekomst, doelgericht. Het spannende was dat het een zwart-wit foto van haar was uit de jaren 60 die ik op het doek heb omgezet naar kleur.’

Iedere week begeleidt Bas met veel aandacht en passie mensen met afasie bij het teken en schilderen. Bas heeft het portret aan de stichting cadeau gedaan. Op de foto zien we hoe hij het portret overhandigt aan Hanna, die de dagelijkse leiding over de stichting heeft.

‘Als begeleidend kunstenaar vond ik het eervol om dit schilderij aan de stichting aan te bieden ter nagedachtenis van Marline,’ zegt Bas.

We zijn erg blij met dit portret van Marline en hebben het op een mooie plek in het atelier gehangen.

Bekijk meer kunstwerken van Bas op zijn site of Instagramaccount.