Marlines verjaardag

Vandaag vieren we dat Marline Fritzius in 1936 werd geboren in Eindhoven. Dankzij Marline kunnen wekelijks tientallen mensen met afasie aan de slag in haar oude atelier aan de Brouwersgracht in Amsterdam. En daarnaast in het hele land in verschillende afasie-ateliers die mede mogelijk worden gemaakt door de stichting die haar naam draagt. We zijn Marline daar nog steeds erg dankbaar voor.

Marline kreeg op veertigjarige leeftijd afasie. Door weer te gaan schilderen kreeg haar leven meer betekenis. Het is fantastisch dat Marlines droom, dat mensen met afasie zich beeldend kunnen uiten in een ontspannen en gezellige sfeer, nog dagelijks leeft. Wanneer ik ons atelier bezoek, is het fijn om de deelnemers te zien tekenen, schilderen en boetseren en te ervaren dat dit een positief effect op hun leven heeft.

De deelnemers maken prachtige dingen die we nog altijd graag online laten zien. Maar vandaag wil ik de focus richten op twee werken van Marline die mij in het bijzonder aanspreken.

Marline Fritzius | Monterosso | Gouache

Monterosso maakte Marline in 1960, vlak na haar academietijd. Het hangt in het kantoor van de stichting en tijdens vergaderingen kijk ik er graag naar. Het groen heeft bijna iets abstracts.

Marline schildert een mossen-aquarel.

De natuur is een belangrijk thema in het werk van Marline. Jaren later maakte ze een reeks aquarellen van mossen (1989-1993). Ook een favoriete reeks van Marlines werken. De aquarellen zijn nauwkeurig geschilderd, vol rijke details, zodat je de mossen goed kunt bestuderen.

Marline Fritzius | Mossen | Aquarel

In een interview in De Gelderlander, gepubliceerd op 14 januari 1994, vertelde Marline dat ze bewust voor aquarel koos, omdat ze potlood en olieverf ongeschikt vond voor het vastleggen van het kleine en kwetsbare van mossen. De moeilijkheid van het portretteren van mossen ligt vooral in de weergave van het bijna eindeloze scala aan groene tinten, legde ze uit. Marline was erg gehecht aan deze serie aquarellen en wilde ze niet verkopen. In 1994 waren de aquarellen te zien in Kasteel Groeneveld in Baarn.

Marline stierf in 2006, maar haar droom leeft voort.

Michael, communicatiemedewerker van Stichting Marline Fritzius.