Portret tekenen met Ellen

Zondag 20 november opende Afasiecentrum Amsterdam zijn deuren op de nieuwe locatie in de Karel du Jardinstraat 63c1. De feestelijke opening werd gevierd met onder andere twee workshops die onze begeleidend kunstenaar Ellen Verheijen gaf aan mensen met afasie en hun familie.

Ellen begon met een praatje over wat Stichting Marline Fritzius doet en waarom. Daarna was het tijd voor een opwarmertje: om los te komen had iedereen twee minuten de tijd om met zijn ogen dicht een gezicht te tekenen.

Ook enkele logopedisten deden mee.

‘Daarna hebben de deelnemers en hun familieleden zelfportretten getekend met houtskool en pastelkrijt. Om het portret konden ze tekenen wat ze belangrijk of leuk vinden in hun leven,’ vertelt Ellen. ‘Het waren twee groepen van twintig mensen, waarvan tien mensen met afasie en de rest bestond uit partners en kinderen. Ook enkele logopedisten deden mee. Ze vonden het allemaal erg leuk!’

Het resultaat wordt uiteindelijk opgehangen in het afasiecentrum of omgezet in een poster.

Dit echtpaar tekende elkaar in plaats van zelfportretten.